Politik

10/20/2007

Reformfördraget

Refomfördraget innebär att EU tar makt ifrån Sverige. Oavsett vad man tycker om detta är det en sak som påverka medborgarna. Medborgarnas makt inskränks och det utan att de reagerar. När frågan var på tapeten förra gången så röstade folken nej. De har röstat nej varje gång de fått möjlighet. Det är troligt att refomfördraget skulle röstas ner. Därför kommer folken inte få rösta i någon större utsträckning.

Det är sannt att EU behöver nya beslutsformer. Men framför allt behöver EU demokratiseras. Utan en demokratisering, skadar EU medborgarnas tilltro. Refomfördraget är svårt att förstå, men det hör till. Ett omfattande regelverk kan inte vara annat än just omfattande. Refomfördraget ger EU befogenhet att anta rättsakter inom ett visst politikområde, emot staterna vilja. Det är visserligen inte troligt att nuvarande regering försöker stoppa tokerier. Men de skall i alla fall ha möjlighet, så man kan klaga på dem och beskylla dem för de fel de orsakar. Exempel på områden där beslu fattas av kvalificerade majoriteter finns.

Man föreslår att antalet parlamentsledamötar ökar. Det skulle ge Sverige fler ledamöter. Samtidigt ökas antalet ledamöter. Problemet är att den ena ökningen är större än den andra. Sverige, får återigen mindre makt. Sverige, det är kanske du.
- Kanske ligger europas framtid i polens händer. Man kan hoppas att polen röstar emot.

10/15/2007

Kamerun, betalade inte !

Kamerun, är ett land med dålig moral. De har inte betalt sina skulder till Sverige. Istället har Sverige ledsnat och skrivit av dem. Kanske tycker någon att det är rätt, vi är ju rika så vi får skylla oss själva. Men svenskarna är inte rika. Svenskar har i gemen, mindre pengar än andra folk. Vi ahr goda inkomster, men dethjälper inte. Skatten skall betalas och nu har den förslösats. Det är stöld från fattiga i Sverige !

Angolas president José Eduardo dos Santos har dock betalat sitt lands skuld. Man kan säga att han är en ärlig man, som man kan låna ut pengar till andra gånger - även om det nog inte behövs.

[Tilläggas bör att anledningen delvis är att han fått pengar av Kina. Den Kinesiska regeringen har gjort framstötar till flertalet afrikanska ledare. Deras mål är ofta kopplade till den kinesiska utvecklingen och kinas behova ev energi. ]

Nobelpriset vidgas.

I tider då människor inte kan förstå instruktioner, blir det lätt fel. Nobelpriset i fred gick till Al Gore, en man som inte gjort något mycket för freden.
Han är säker bra, den där Gore. Han är säkert duktig, men han förtjänar inte priset. Inte för att han är dålig, dum eller ful, utanför att priset skall gå till en fredsaktivist. Fred och miljö är inte samma sak. De hänger samma, visst, men det är inte samma sak. Att vidga begrepp är bra i vetenskapssammanhang, men detta är inte ett sådant.

Priset skall tilldelas den person som "gjort det mesta eller bästa arbetet för gemenskap och brödraskap mellan nationerna, och för avskaffandet eller reduceringen av stående militära styrkor och för främjande av fredssammankomster". Ett bra exempel skulle var FN. De hjälper förbrödringen mycket. Men det gör inte Al Gore. Den norska nobelkommitteen har gjort fel. De har vidgat fredsbegreppet, nu kan det vara dags att vidga a Stortings kommitten lite. Kanske borde den bytas ut. Al Gore har ingen nytta av priset, han är redan en rik miljökämpe. Bra så ?

Eleverna måste skyddas från varje form av fundamentalism

Sveriges eminenta skolminister Jan björklund trampar igen i klaveret. "Eleverna måste skyddas från varje form av fundamentalism" Säger han. Egentligen är det ett bra uttalande. Problemet är att detta också är en fundamentalism. Det bygger på en idé om att åsikter, skilda från de egna upplysta inte skall få plats.
Som det är idag är läroplanen full av idéer som skiljer sig från det allmänheten tycker. Läroplanerna är sprängfyllda med självgott och nära nog äcklande mästrande. En lärare är aldrig fri från det samhälle eller de idéer som fostrat honom/henne. Bättre att ha en ärlig lärare som erkänner att han/hon inte är 100% obejektiv, än en som på fullaste allvar tror sig vara det.
Religon är en del av samhället, liksom politik, vetenskap och ekonomi. Det bör läras ut. Att försöka befria människor från sig själva är att göra dem en otjänst. Religionsundervisningen hette under långa tider kristenddomsundervisning, i en tid då de flesta var överens om vad som var riktigt och rätt. Så är det inte idag. Därför bör barnen få lära sig om det egna och det andra.

Undervisningen i historia har ändrat sig. Nu skall man undervisa om hur bra Sverige kommit överens med sina grannar. Troligen har denna idé sin grund i vårt medlemskap i EU. Exakt vad den religiösa rensningen i undervisningen har för syfte, är svårt att säga. Men ett samhälle kan inte lossna från sina grundvalar. Människor är inte fria partiklar i rymden. Grundvalarna i det svenska samhället finns bland annat i kristendomen. Längre tillbaka finns asatron. Grundvalarna finns i den franska revolutionen och vår historia, vår kultur och vårt språk. Skolan finns där för att lära barnen om detta. Skolan skall inte användas som revolutionärt experimentverktyg. Barnen förtjänar kunskap som verktyg, inte bara flum och pedagogik. :-)