Politik

8/14/2007

In action



Filmen visar hur Alex Nepelvich och Mikhail Popov från Modi'in Ezrahi, förföljs av en arab (Ahmed Mahmoud Khatib, 29). Araben försöker stjäla från dem och döda dem, men de gjorde motstånd. Bra jobbat grabbar !

8/12/2007

Missionärer och värdsutveckling

Världens stora religioner missionerar. Det är en del i globaliseringen. Att det skulle finnas 100 000-tals muslimer i Sverige, var otänkbart för bara 100 år sedan. Missionärer är här för att stanna. Vad de alla har gemensamt är en religiös världsbild. Kanske är deras största fiende inte de andra religionerna, utan att folk vänder sig från religion till sekularism.

En av de stor händelserna i Sveriges efterkrigstid är Svenska Kyrkans skiljande från staten. Fortfarande är den kyrkan en kyrka som folk spontant vänder sig till i kris. Vissa gr det till vardags, men som regel inte. Sverige är ett ovaligt icke-religiöst och sekulariserat land. Vår största religiösa organisation, där medelmskap var oblugatorskt och en del av det som var att vara svensk, är i dag en fastighetsförvaltande begravnings byrå.

Kanhända har svenska kyrkans missionärer lyckats för bra, när de poängterat människans frihet. När människor får välja - väljer många bort 'gud'. Han/hon/de är inte relevant eller nödvändigt. Just friheten var en del i den våg som skapade kapitalism. Den vågen skapades i de protestantiska kyrkorna. Det är de protestantiska länderna som är mest sekulära, jämte de forna kommunistländerna. (Kommunismen försökte ju skapa ett modernt och modernistiskt samhälle av ett efterblivet Ryssland, genom att ta en genväg genom historien ...)
Att krossa religionen har gått sådär, 1209 gick det hyfsat i Languedoc, likså under Hussitkrigen 1400-talet, men 1597 gick det inte alls i Japan.
Dagens största religion heter kristendomen, i de lejonparten av de kristna länderna råder religionsfrihet. Det råder inte full religionsfrihet i något enda muslimskt land. (Indien är ett litet särfall i den här historien, men Turkiet är på god väg) Det är kanske så att kristendomen klarar sig bättre på en konkurrensutsatt marknad.

Missionärerna reser och tar med sig sin kultur. På ett annat sätt än vanliga turister/flyktingar/affärsresenärer tar de med och sprider sin kultur. Att konsumera en läskedryck är inte det samma som att bekänna sig till Den enda sanna och rätta läran så som den förklarades i Augsburg. Med religion följer också en stor dos kultur. Ta bort araberna och islam ser lite annorlunda ut. Buddismen i Japan ser inte ut som buddismen i Thailand.

Globalisering är kapitalism, men det är så mycket mer. Den religiösa bilden av världen, tävlar med andra. Globaliseringen blir här en arena. Vad som är relevant bestäms av en mängd faktorer. Friheten har ökats av globaliseringen. Friheten är också det som gör att människor kan vända sig bort från religionen. Dels därför att staterna använder religionen som medel för förtryck. Dels därför att människorna använder religionen som ett medel att fly ifrån ett förtryck, - samt att förstå och acceptera världen.
Att kunna välja bort delar av eller hela det religiösa paketet, kan skänka många människor glädje. Religion bygger på att man tror på något mer än det fysiskt konkreta. Kanske skulle man kunna hänföra delar av det vi idag inte kallar religion, till just religion.
Missionärer vill ofta att vi religiöserar vår världsbild. Det innebär exempelvis att försöka tänka på och utröna om specifika händelser, har samröre med högre väsen. Texter som presenteras antas ha gudomligt eller gudomligt inspirerat innehåll. Genom att studera dessa vill missionärerna att vi skall förstå dessa högre väsen. (Man kan diskutera det vetenskapligt relevanta i dessa förfaranden)

Missionerandet är säkerligen enklare i Afganistan än Sverige. I dessa länder prenumerera fler på en religiös världsbild. Det gör det lättare för dem att fösas in i den delen av golbaliseringsprocessen, än det är för oss. Missionerandet och utvecklingen, går hand i hand. Utveckling och förbättrad skolundervisning kan göra det svårt för stater och grupper att förtycka i religionens namn. Det är bra.

Att det finns 100 000-tals muslimer i Sverige, är dock inte en effekt av mission. Snarare är det så att muslimerna i Sverige blir mer och mer irreligiösa. Så länge de inte är en del av det svenska samhället så förblir dock religionen en stark länk, till andra människor. Att Svenska Kyrkan inte missionerar aktivt bland muslimerna är dock lite märkligt. Att omvända en muslim borde avar enklare än at omvända en sekulär. I det ena fallet ahnlar det om att övertyga någon om att gud finns och är relevant. I det andra fallet, om att det fanns en kille som hette -jag tror det var - jesus och som var hans/hennes son.