Politik

7/13/2009

Reklam gör dig olycklig och fattig

Syftet med reklamen är att torgföra en mängd idéer och tankar. I sig är ju detta inte något negativt, men majoriteten av reklambudskapen är inte bara enkla budskap. Det är budskapet att du inte duger. Reklamen vill göra dig olycklig. En människa som hela tiden för höra att han/hon inte duger blir en olycklig människa.
- Köp produkt så blir du lyckligare. Köp produkt så kan du visa vem du är.
Syftet är att göra dig så olycklig att du köper en produkt för att söka lyckan. Att sträva efter lycka är en djupt mänsklig egenskap. I princip alla eftersträvar lycka, vilket dock inte innebär att den är eftersträvansvärd. Lika lite som den valfria produkten som saluförs.

Själva idén att man skall visa vem man är med produkter, är absurd. Inte därför att vi inte skall kunna tillhöra olika grupper, utan för att den förutsätter att detta är ett av syftena med vår existens. Syftet med en del av vår existens blir därmed att konsumera. Det är att förminska det mänskliga.

Nu behöver man ju inte ta så allvarligt på reklamen. Den ljuger, djupare än så behöver det inte vara. Samtidigt så är vi alltid omgivna av dessa lögner. Vi vaknar med dem och ser dem påväg till jobbet. De finns alltid och kan inte undflys. Därför måste vi hela tiden ägna oss åt att slå ifrån budskapet, det stjäl vår tid. Tid är värdefullt. Tid kan vi ägna åt andra och bättre saker än att skapa reklam eller ta emot reklam. Många reklammakare skulle kunna göra annat kreativt istället för att som nu sälja produkter de inte själva älskar.

Fattigdom är inte bara att sakna pengar, det är att sakna möjligheter. Rikedom är möjlighet, som ger en säkerhet som gör att det blir lättare att göra. Genom att kringskära denna 'möjligheternas trampolin' så minskar människors frihet. Utan att våga, så kan vi inte, även om vi skulle vilja. Att ges mod är att berika, men reklamen parasiterar på våra inneboende rädslor och gör att därmed ofria.
Genom att vi förmås köpa saker i inte behöver, men ändå förmåtts vilja ha, förslösar vi våra pengar. Pengar är ett medel som vi har för att skapa. Pengar skapar möjligheter men kan samtidigt förslava. Reklamen hjälper denna förslavning, genom att missrikta människors viljor.
Genom att inte investera pengarna utan istället köpa saker nu, missar många ränta-på-ränta och kanske en välbehövlig buffert.

Den statusjakt som är ack så mänsklig leds till att kämpa för att kunna köpa en produkt. "Behöver jag den här ?" är frågan som inte ställs. Istället blir frågan "Är jag värd den här, vill jag ha den eller har jag pengar nog?" Implicit, så frågar man sig om blir lycklig och älskad om man köper en viss produkt.

Det är masskommunikation. Det reducerar den som iakttar från individ, till del av kollektiv. Massor av människor möts av budskapet att blöjor är bra. Helt utan att de alls vill ha eller ens nu kan tänkas vilja ha just blöjor.
Reklamen har fördelar, en tillverkare kan medvetandegöra en allmänhet om att en ny produkt är bättre eller billigare än andra. Men det gör inte att vi behöver dränkas av reklam.

--- Köp bara det du behöver. Investera resten. Fråga dig vad du egentligen vill.---