Politik

1/19/2007

Det klasslösa samhället

Idag är Sverige ett klass-samhälle, vilket betyder att den enskilda människans position och möjligheter bestäms av vilken familj man kommer ifrån. Det betyder att vissa grupper av människor förmår behålla positioner över tid, på ett sätt som inte är förenligt med demokrati. Ett klassamhälle är per definition odemokratiskt, eftersom det ger olika människor olika förutsättningar. Samtidigt är inte klass det enda som spelar roll. Hudfärg, kön och annat spelar också roll.

Att avskaffa systemet med klasser, borde vara möjligt. Men det tar tid, eftersom de som gynnas av att tillhöra en viss position, vill bevara sakernas tillstånd. Det är inte bara toppen som vill bevara systemet - det gynnar olika människor på olika sätt. Vårt samhälle ger olika människor möjligheter att få utlopp för sina önskningar, på olika sätt. Men det medför också att andra konsekvent får ge upp sina.
Vissa människor har större frihet än andra - utan direkt anledning. Vore det så, att det alltid var meriter som avgjorde - skulle vårt samhälle se annorlunda ut. Vad som är en merit bestäms av någon och appliceras på någon. Vår fostran av våra barn ger oss frihet, men begränsar också barnens framtid. Den värld barn lever i försöker de oftast reproducera som vuxna - på gott och ont.
Den frihet som en människa upplever som lycka, kan vara en annan människas ofrihet. Men att ha pengar eller resurser ger alltid frihet - de gör det möjligt att göra olika saker. Vissa människor är bra på att hantera pengar - andra inte. Förmågan att hantera pengar, avgör delvis hur mycket frihet en människa kan få. Ägandet av resurser ger ägaren stor frihet, men inte bara med den resursen, utan även i ett flertal sammanhang.

Vid varje givet tillfälle, finns en begränsad mängd resurser. En modell med en fördelning som gynnar ekonomiska människor kommer över tid ge en snedfördelning av resurserna, men också totalt sett större resurser än en modell som saknar dessa egenskaper. Samtidigt så måste den modellen ta hänssyn till människor kan ha dessa förmågor, utan att ha hamnat i en situationer som gör det möjligt att utöva dem. En modell som skapar sned fördelning, kommer inte att vara effektiv. Klasssamhället hoppas på att människor som är goda organisatorer och är ekonomiska skall föra över dessa egenskaper till sina barn, därigenom öka den toltala mängden resurser.

Att göra människor ekonomiska och ge alla möjlighet att maximera sin frihet borde vara en god samhällsmodells egenskaper. En modell med ett klassamhälle gör inte det.

- Därför bör företagsekonomi och kunskap om räntor vara obligatorisk i skolan.