Politik

9/11/2006

Båtar

Sjöfarten tar majoriteten av världens handel. Det är på stora fartyg som världens varor fraktas mellan städer. Kusterna är i i princip alla länder de mest tätbefolkade. De flesta länder har ordnats så, att de har kust. Det är inte för intet.

Handel främjar välstånd och mycket handel främjar mycket välstånd. Därför är det konstigt hur lite det satsas på hamnar och sjöfartsutbildning i Sverige. Vårt land har allt att vinna på att bygga ut Göteborgs hamn och skapa förutsättningar för tillväxt innom handelsnäringarna. Samtidigt är inte storlek enbart av nytta, men last och lossningstider är avgörande när redare avgör var en vara skall lastas eller lossas. Korta tider ger bättre ledtider och en konkurensfördel för vår industri. Fler fartyg gör att det blir lättare att planera och organisera. Samtidigt går trenden mot färre och större farttyg. Men Göteborg kan i alla fall ta emot Emma Maersk, som är världens största containerskepp.

Dubai har världens största skeppsreparations docka. Rotterdam är världens största hamn. Knock nevis (f.d. Seawise Giant), ett tankfartyg är världens största skepp.