Politik

10/08/2009

Konsumtion gör dig lycklig.

Den egentliga tesen bakom reklam är att du blir lycklig av att konsumera. I gengäld underkastar du dig arbete (tråkigt ?) och kan ge försäljaren av konsumentprodukter pengar. Dessa har du fått för att byta fritid mot arbete.

Konsumtion gör dig lycklig - är tesen. Naturligtvis finns det andra saker som gör dig lycklig, som samvaro med andra eller lyckan i att upptäcka. Men i ett försök att även göra vinst på dessa saker, trängs de in i marknadssystemet.

Utan saker är man olycklig, men fråga är om inte den avtagande marginalnyttan gäller även för hela kollektiv av saker.
Ingen kommer be dig säga "Nu har jag 18 000 saker. Det räcker så. " Tvärt om skall du kämpa för ytterligare en sak. Om du har fler saker får du inte bara lyckan över att ha fler saker. Du får även status. Grattis ! Det är nämligen viktigt.