Politik

10/15/2007

Eleverna måste skyddas från varje form av fundamentalism

Sveriges eminenta skolminister Jan björklund trampar igen i klaveret. "Eleverna måste skyddas från varje form av fundamentalism" Säger han. Egentligen är det ett bra uttalande. Problemet är att detta också är en fundamentalism. Det bygger på en idé om att åsikter, skilda från de egna upplysta inte skall få plats.
Som det är idag är läroplanen full av idéer som skiljer sig från det allmänheten tycker. Läroplanerna är sprängfyllda med självgott och nära nog äcklande mästrande. En lärare är aldrig fri från det samhälle eller de idéer som fostrat honom/henne. Bättre att ha en ärlig lärare som erkänner att han/hon inte är 100% obejektiv, än en som på fullaste allvar tror sig vara det.
Religon är en del av samhället, liksom politik, vetenskap och ekonomi. Det bör läras ut. Att försöka befria människor från sig själva är att göra dem en otjänst. Religionsundervisningen hette under långa tider kristenddomsundervisning, i en tid då de flesta var överens om vad som var riktigt och rätt. Så är det inte idag. Därför bör barnen få lära sig om det egna och det andra.

Undervisningen i historia har ändrat sig. Nu skall man undervisa om hur bra Sverige kommit överens med sina grannar. Troligen har denna idé sin grund i vårt medlemskap i EU. Exakt vad den religiösa rensningen i undervisningen har för syfte, är svårt att säga. Men ett samhälle kan inte lossna från sina grundvalar. Människor är inte fria partiklar i rymden. Grundvalarna i det svenska samhället finns bland annat i kristendomen. Längre tillbaka finns asatron. Grundvalarna finns i den franska revolutionen och vår historia, vår kultur och vårt språk. Skolan finns där för att lära barnen om detta. Skolan skall inte användas som revolutionärt experimentverktyg. Barnen förtjänar kunskap som verktyg, inte bara flum och pedagogik. :-)