Politik

7/26/2007

Att var oviktig - att var med i EU

I EU-parlamentet finns 785 politiker av vilka 19 st är svenskar. Det blir en representation på 2,42%, vilket ger dig en försvinnande liten påverkansmöjlighet på politiken. Att dessutom bara en del av dem representerar ett parti du röstat på, gör inte saken bättre. Betänk vidare att du är en av 494 000 000 människor i den unionen, så inser hur viktig du är. Men du slipper i alla fall vara diktator och få gehör för alla dina åsikter.

Att ur denna mängd av nästan ½-miljard få fram vettiga politiker med ett moraliskt leverna borde vara möjligt. Det tycker i alla fall jag. Men det är klart, om de är så moraliska eller har en moral som är så skild från min egen, så kanske de fattar beslut som är omöjliga för mig att leva med. DN skriver att vi vill ha både ock. Det håller jag nog med om - eftersom jag inte är diktator ...