Politik

7/27/2006

Borgarna i Calais

Läste om Borgarna i Calais, som frivilligt offrade sig för sin stad. Jag har aldrig hört historien förut, men den är hänförande. Den fick mig att tänka; vem skulle ha gjort något sådant idag ?

Det finns en annan variant än den som anförs på Wikipedia; nämligen att
"'Die Bürger von Calais' från 1914
Det gäller att rädda den av engelsmän belägrade staden och
sju borgare vilja offra sig: det är en historisk händelse
som blivitlegend och plastiskt framställts av Rodin. När
spänningen i tredje akten nått sin höjd, när de sex borgarna
församlats fattas den förste, den förnämste, Eustache de
Saint Pierre; redan störtar man bort för att med våld hämta
honom, då hans blinde fader nalkas med hans lik, en scen
av antik kraft och symbolik. Han talar till dem: 'Mina ögon
äro öppna, jag sluter dem ej längre ? Jag har sett den nya
människan ? denna natt har fött honom.'
Och profetiskt vänder han sig till de andra, medan folket
andlöst lyssnar: 'Skriden ut i ljuset ? in i ljuset ? ut ur
denna natt.
Det höga ljuset har brutit in ? mörkret är undanröjt. Ur alla
djup dyker upp det sju gånger gyllne ljuset.' Sonen gick i
döden 'för att hålla sin gärning ren-----------'.

Men i detta ögonblick anländer en engelsk officer och
förkunnar att åt kungen av England fötts en son i natt och
att han inte vill förinta något liv denna dag. "

(En detalj värt att notera är att det inte kommer liknande
heroiska historier från dagens krig)