Politik

8/19/2006

En plats som inte finns

Emedan jag sutto och långsamt färdades genom natten, kom jag att tänka på alla de platser jag bara åkte förbi. Har de namn ?
- Naturligtvis har de namn och historia. En bygd med människor och liv, där de lever och (förmodar man) frodas.

Den idé jag fick var att skapa en fiffektiv bygd, men en historia. Ge den företag och människor. Kanske en dåligt uppdaterad tidning med arga insändare eller en hållplats som bara sporadiskt trafikeras av SJ. Judte en sådan håla du åker förbi, som du hört talas om, men inte riktigt besökt. En håla, vilken som helst som skulle kunna ligga i närheten. Just där, började min tankeresa.

Schimären skulle kunna heta Sölvesholm, ligga i Småland och ha exakt 3002 invånare. Den är del i en lite större kommun t.ex. Vaggeryd. Sölvesholm grundades under Magnus Eriksson tid, och dess medeltida kyrka står mitt i staden. Sölvesholm anser (till skilnad från alla andra) att de är en stad, eftersom de fick stadsrättigheter av Sten Sture d.y. . Fram till 1972 hade staden en blomstrande tekoinustri, men den har efterträtts (oklart av vad). Men man har bl.a. ett museeum och en företagspark. Sölvesholm har också ett hårdsatsande bandylag i division 2 (södra). De var i divison 1 senast 1992, då de blev nedflyttade efter ett tveksamt domslut. Kommunordförande Rolf Nilsson (s) har styrt med hjälp av (c) sedan 1980, då han tog över efter sin far. Hans politik har bla. främjat kreativitet och ledarskap. Bl.a. har ett gemensamt lånekort införts, som gäller i alla omgivande kommuner. Man driver projekt och ordnar drejkurser. Man är allt som en kommun skall vara.

Kanske skulle man skapa fiffektiva företag, få dem att t.ex. kommunicera med omgivingen.

Nu får du fundera vidare själv ...