Politik

6/12/2006

Skatter behövs

Varje gång jag betalar skatt tänker jag på vad skatten går till. Alla de verk och myndigheter som förbättrar våra liv. Det kan man tänka mycket på, för skatten utgör ca halvdelen av vår BNP. Skatten är i grunden ett rån, som går till (förhoppningsvis) något bra. Skulle jag helt sonika besluta mig för att jag inte vill betala (Neeeej !); får jag bo gratis i fängelset. Det är våld och hot om våld som upprätthåller det systemet. Att sedan en person tycker det är sexigt, gör mig rädd.
För att skatteviljan skall vara hög krävs några saker; det krävs att andra betalar, det krävs att den inte tas ut allt för mycket, det krävs att den går till vettiga saker och tas ut på ett bra sätt. Här bör den gode medborgaren fråga sig om alla dessa kriterier är uppfyllda. Är det inte så, bör det kanske förändras.

Här på denhär sidan kan man se vilka myndigheter vi har. Eller nej, inte alla. Bara nästan alla myndigheter. Vad jag inte förstå är varför man har en lista på nästan alla myndigheter. Den centrala myndigheten stadskontoret finns t.ex. inte med. Inte heller must finns - men de skall vara hemliga.
När man beslutar om skatter kan man tänka; "nu handhar jag mina väljares pengar. Pengar som de jobbat ihop, slitit för och som de vill används på bästa sätt. Att använda Karl-Oscar Nissons pengar till just det här, är det det absolut bästa jag kan tänka mig, eller tror jag att Karl-Oscar själv skulle vilja något annat ?" Kommer man fram till att väljaren förmodligen skulle velat att man använde pengarna till något annat, bör så ske. (Sen får man inte glömma att alla väljare inte heter Karl-Oscar. De är olika. Det är något de alla har gemensamt.)

Trevlig sommar !