Politik

6/12/2006

Köp vapen och mat

USA är världens främsta vapenproducent och ansvarar enskilt för nästan hälften av världens totala militärutgifter. Det är osäkert om man skall skratta eller gråta. Le: de kan införa demokrati varsomhelst. Gråt: du är terrorstämplad.
Det är svårt att acceptera men, faktum är att de har mer makt över oss, än vi över dem. Att försöka förklara hur detta inte är ett problem, är svårt. Just det faktum att det är nästan omöjligt att föra en annan politik, utan att förvandlas till Nordkorea, är ett problem. Men gillar man hamburgare, är det jättebra.

Jag gillar hamburgare, helst fiberberikade med nyttig sås. Men jag gillar inte alla hamburgare. De bästa hamburgarna har Max - det lilla norrländska företaget med egen vilja och nyttig sås. Deras hamburgare är lite extra saftiga, deras pommes frittes innehåller inga härdade eller delvis härdade fetter. Lite mer i min smak.
Det faktum att jag kan påverka Max (jag föreställer mig det... trots allt) gör att jag kan lita lite mer på dem. De har informationsbroschyrer och de har bestick och kaffe utan kostnad efter målet, sådant gillar jag.
Ibland gör jag mina egna hamburgare, då brukar jag krydda med hickoryröksmak, precis som den amerikanska burgaren. En tjock skiva italiensk tomat och hembakt bröd. Det är gott och jag vet vad jag får. Mums !