Politik

3/13/2007

Astrologi är roligt, astronomi nyttigt.

Ända sedan jag var liten och upptäckte att himelen var jättestor har jag gillat stjärnorna. Jag har namngivit ett stort antal. Visserligen är det bara jag som kommer ihåg och vet om just mina namn på dessa stjärnor - men nu spelar det ingen roll. För roligt var det.

Astrologi är också roligt. Mest eftersom det är ett stort och underskattat skämt. Mycket eftersom snusförnuftigheter förpackas på ett så charmigt sätt. Man kan läsa dagens tidning och insupa en massa nyttigheter under horoskopets tecken. Men då skall man läsa alla och sedan fundera över dem. Ibland tycker jag alla stämmer precis på mig. Det är tankar om att man skall ta vara på sin tid och inte irritera sig på småsaker - det är praktiska råd med vänner och det är en hel del strunt. Trots det går det att tycka om.

Dagens visdom kommer från skytten : "Vissa spänningar kan bero på att du har misstolkat någons intentioner." Värt att notera är att Grisen och Ormen hade samma sak idag "Var noga med säkerheten." - och det är alltid ett gott råd.