Politik

1/28/2007

Fartygsinvesteringar

2006 kommer gå till historien som ett gott sjöfartsår. Handeln på världens hav har slagit rekord, även om ökningen minskade från 21 till 13 %. [Källa] Europa har en balanserad handel, till skillnad från resten av världen. Sverige kör ett litet, hälsosamt överskott i likhet med t.ex. Schweitz. Samtidigt är vinsterna innom handeln högre än innom produktionen, vilket förmodligen kommer öka investeringarna ytterligare där. Innom sjöfarten som vinner på stor och ökande handel har investeringarna i norden slagit alla rekord. Nordens investeringar i fartyg uppgick till 23.6 Mrd USD - en dramatisk ökning från det förra rekordet från 2004 på 15.2. Norge är här ledande nation, och Norges andel är brutalt mycket större än Sveriges - något som kan gynna Norge. Samtidigt så investerade norrmännen inte lika mycket under de gångna åren i förhållande till Grekiska och Danska ägare. Priserna på varven ökar dock, så det är frågan om norrmännen inte riskerar att betala för mycket. [Läs mer]

Sveriges flotta är liten, allt för liten - en större andel eget tonage skulle ge Göteborgs hamn en mer framskjuten plats och därmed förenkla och förbilliga för svensk handel. Det skulle gynna oss.